Ектения́ (также ектенья́, эктения́; поздн. греч. ἐκτενὴς — «распространение, протяжное моление»), в богослужении — название последовательности молитвенных прошений. Ектения — одна из главных составных частей богослужения, входит в состав бо́льшей части богослужений в православной церкви.
Виды ектений
В зависимости от момента и характера службы ектения может принимать разные формы, или виды:
- Великая (мирная)
- Сугубая
- Малая
- Просительная
- Некоторые другие виды: на литии, на литургии (об оглашенных, благодарственная по Причастии), заупокойные, на молебнах и другие.
В Греческой церкви
В Греческой церкви русский термин ектения имеет различные именования[1]:
Общий порядок совершения
Ектению читает, как правило, диакон, стоя на амвоне лицом к алтарю. Вытянув правую руку, он держит в ней орарь и после каждого прошения осеняет себя крестным знамением. Иногда за неимением штатного диакона на службе ектению может прочитывать священник. В Греческой церкви это было так исторически, и лишь только в Русской церкви было всегда обычным иметь также диакона на службе[источник не указан 737 дней].
Ектения всегда читается в диалоге с хором. Ответные слова хора называются аккламациями. На ектенье бывают четыре различных аккламации:
- «Господи, помилуй»
- «Подай, Господи»
- «Тебе, Господи»
- «Аминь» — заключительная.
Ектения заканчивается возгласом священника, на который хор отвечает: «Аминь!»[2]. Возглас священника в большинстве случаев является громко озвученным окончанием про себя читаемой положенной в это время молитвы.
Таким образом, общая схема ектении выглядит так:
Диакон — Хор — Диакон — Хор — ... — Диакон — Хор — Священник — Хор
В некоторых случаях бывают незначительные отступления от этой схемы, особенно когда ектении идут друг за другом, в частности, на литургии.
Великая (мирная) ектения
Предваряет большинство служб православной церкви.
Великая ектения содержит молитвенные прошения о нуждах всей Церкви и общества. Каждое прошение диакон сопровождает поясным поклоном. Моление начинается с предметов наиболее возвышенных («свышнем мире»[3]) и постепенно снижается к общецерковным нуждам, затем земным, общественным, и наконец, к личным.
Завершается призывом верующих всецело предать свою жизнь Богу, с надеждой на заступничество Божией Матери и всех святых, и в успокоении пребывать в общецерковной молитве в храме. Возглас священника указывает на славу Божию, как высшее основание и цель мироустройства.
Таблица 1. Великая ектения.
Священнослужитель |
Хор |
- Диакон или священник:
1. — Миром Господу помолимся. 2. — О свышнем мире и спасении душ наших Господу помолимся. 3. — О мире всего мира, благостоянии Святых Божиих Церквей и соединении всех Господу помолимся. 4. — О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь Господу помолимся. 5. — О Святейшем Патриархе Московском[4] (имярек) и Преосвященнейшем (имярек, правящем епископе), честнем пресвитерстве, во Христе диаконстве, о всем причте и людех Господу помолимся. 6. — О Богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея Господу помолимся*. 7. — О граде сем (или: веси сей[5], если в монастыре, то: о святей обители сей), всяком граде, стране и верою живущих в них Господу помолимся. 8. — О благорастворении воздухов, о изобилии плодов земных и временех мирных Господу помолимся. 9. — О плавающих, путешествующих, недугующих, страждущих, плененных и о спасении их Господу помолимся**. 10. — О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды Господу помолимся. 11. — Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
|
— Господи, помилуй.
Поёт на каждое прошение.
|
12. — Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
|
— Тебе, Господи.
|
- Священник даёт возглас:
— Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
|
— Аминь.
|
* До начала марта 1917 года[6] вместо 5-го и 6-го нынешних прошений великая ектения содержала 4 прошения о духовной и светской власти и о царствующем доме[7]:
Священнослужитель: |
5. — О Святейшем правительствующем Синоде и Преосвященнейшем (имярек, правящем епископе), честнем пресвитерстве, во Христе диаконстве, о всем причте и людех Господу помолимся.
6. — О Благочестивейшем, Самодержавнейшем, Великом Государе нашем (имярек, далее перечисление высочайших имён августейшей фамилии) Господу помолимся. 7. — О наследнике его, Благоверном Государе [Цесаревиче] и Великом Князе (имярек), и о всем Царствующем Доме: о всей палате (правительстве, суде) и воинстве их Господу помолимся. 8. — О пособити и покорити под нозе их всякаго врага и супостата Господу помолимся.
|
** В особенных случаях после 9-го прошения (О плавающих…) Устав указывает вставлять дополнительные прошения:
Таблица 1а. На благодарственном молебне (или другой благодарственной службе)
Священнослужитель: |
9a. — О еже милостивно нынешнее благодарение и мольбу нас, недостойных рабов Своих, в пренебесный Свой жертвенник прияти и благоутробно помиловати нас, Господу помолимся.
9b. — О еже не возгнушатися благодарением нас, непотребных рабов Своих, еже о приятых от Него благодеяниих во смиренном сердце приносим, но яко кадило благовонное и всесожжение тучное благоприятно Ему да будет, Господу помолимся. 9c. — О еже и ныне послушати глас моления нас, недостойных рабов Своих, и доброе наме́рение и желание верных Своих во благое всегда исполнити, и всегда, яко Щедр, благоде́яти нам, и Церкви Своей Святей, и всякому верному Своему рабý прошения даровати, Господу помолимся. 9d. — О еже избавити Церковь Свою Святую (и рабов Своих, или раба Своего, имярек) и всех нас от всякия скорби, беды, гнева и ну́жды и от всех врагов, видимых и невидимых, здравием же, долгоденствием, и миром, и ангел Своих ополчением верных Своих всегда оградити, Господу помолимся.
|
Таблица 1b. При бездождии
Священнослужитель: |
9a. — О еже не помянути беззаконий и неправд людей Своих и отвратити от нас весь гнев Свой, праведно дви́жимый на ны, и не уморити нас гладом и жаждою, Господу помолимся.
9b. — О еже благорастворенныя воздýхи и дожди благовременныя к плодоношению милостивно послати земли и людем Своим, Господу помолимся. 9c. — О еже во гневе Своем не погубити людей Своих и скоты́, но повелети облако́м свыше одожди́ти и к плодоношению оросити землю, Господу помолимся. 9d. — О еже повелети земли прозябати плоды на веселие и пищу людей Своих и злак в службу человеком, траву же ското́м, Господу помолимся. 9e. — О еже милостивно призрети на вопль, плач, стенания и умиленныя молитвы старых и юных, младенцев же и всех людей Своих и не погубити нас гладом грех ради наших, но пощадити от смерти души наша и препитати нас в гладе, Господу помолимся. 9f. — О еже благоприятным быти мольбам нашым и, якоже Илию иногда послушати нас, дождем и благорастворенными возду́хи, и помиловати нас, Господу помолимся. 9g. — О еже милостивно услышати глас молитвы нашея и избавити нас от глада, губительства, труса, потопа, огня, града, меча, нашествия иноплеменник, междоусобныя брани и всякая смертоносныя язвы, Господу помолимся.
|
Далее идут 10-е, 11-е, 12-е прошения и обычное завершение ектении.
- Молебное пение на Новый год
В процессе написания
- Молебное пение при начатии учения отрокóв
В процессе написания
- Последование молебного пения ко Господу Богу нашему о Богохранимей стране нашей, властéх и воинстве ея, певаемое во время брани против супостатов
В процессе написания
- Молебное пение о недужных многих или о едином
В процессе написания
- Последование молебнаго пения ко Господу Богу нашему Иисусу Христу, певаемаго во время безведрия, егда дождь многий безгодно идет
В процессе написания
- Чин благословения в путешествие
В процессе написания; другие В процессе написания
Малая ектения
Малая ектения является предельно сокращённым вариантом великой ектении (без потери основного смысла). 1-е, 2-е и 3-е прошение её совпадают с 1-м (с прибавкой «Паки и паки»), 11-м и 12-м прошением великой ектении соответственно. Это вторая по значимости и первая по частоте появления на богослужении ектения.
Малая ектения читается после кафизм при чтении Псалтири; на полиелее после каждения; по 3, 6, 9 песни канона утрени[8]; после 1-го и 2-го антифона (точнее, сразу после «Единородный Сыне») на литургии.
Таблица 2. Малая ектения.
Священнослужитель |
Хор |
- Диакон или священник:
1. — Паки и паки[9] миром Господу помолимся. 2. — Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
|
— Господи, помилуй.
Поёт на каждое прошение
|
3. — Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
|
— Тебе, Господи.
|
- Священник даёт возглас (см. ниже).
|
— Аминь.
|
- Возглас после кафизмы
- По первой кафизме: «Яко Твоя держава, и Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святого Духа, ныне и присно, и во веки веков».
- По второй кафизме: «Яко благ и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков» (как после просительной ектении).
- По третьей кафизме: «Яко Ты еси Бог наш, Бог миловати и спасати, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков».
- Возглас на полиелее
- «Яко благослови́ся Имя Твое, и просла́вися Царство Твое, Отца, и Сына, и Святого Духа, ныне и присно, и во веки веков».
- Возглас после песен канона на утрене
На утреннем каноне малая ектения читается преимущественно три раза: по 3-й, 6-й и 9-й песне. Однако на Пасхальной утрене малая ектения читается после каждой песни канона, каждая со своим возгласом. Здесь приводятся все 8 возгласов. Выделены наиболее употребительные возгласы.
- После 1 песни: «Яко Твоя держава, и Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святого Духа, ныне и присно, и во веки веков».
- После 3 песни: «Яко Ты еси Бог наш, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков».
- После 4 песни: «Яко благ и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков».
- После 5 песни: «Яко святи́ся и просла́вися пречестно́е и великоле́пое Имя Твое, Отца, и Сына, и Святого Духа, ныне и присно, и во веки веков».
- После 6 песни: «Ты бо еси Царь мира и Спас душ наших, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков».
- После 7 песни: «Буди держава Царствия Твоего благослове́на и препросла́влена, Отца, и Сына, и Святого Духа, ныне и присно, и во веки веков».
- После 8 песни: «Яко благослови́ся Имя Твое, и просла́вися Царство Твое, Отца, и Сына, и Святого Духа, ныне и присно, и во веки веков».
- После 9 песни: «Яко Тя хвалят вся силы небесныя, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков».
Таблица 2a. Совпадения некоторых возгласов служб суточного круга с возгласами на Пасхальном каноне
Возглас |
по 1-й |
по 3-й |
по 4-й |
по 5-й |
по 6-й |
по 7-й |
по 8-й |
по 9-й |
По 1-й кафизме |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
По 2-й кафизме |
|
|
+ |
|
|
|
|
|
По 3-й кафизме |
|
+ |
|
|
|
|
|
|
На вечерне (по преподании мира после просительной ектении) |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
На полиелее |
|
|
|
|
|
|
+ |
|
- Возгласы на литургии
- После 1 антифона: «Яко Твоя держава, и Твое есть Царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и Святого Духа, ныне и присно, и во веки веков» — как после 1 кафизмы.
- После 2 антифона с «Единородный Сыне»: «Яко благ и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков» (как после просительной ектении).
Сугубая ектения
Сугубая значит «усиленная». После первых двух прошений клирос поёт «Господи, помилуй» 1 раз, затем на каждое прошение по 3 раза. В её начале диакон призывает верующих молиться особенно сосредоточенно, прибегая к милости и человеколюбию Господа.
Таблица 3. Сугубая ектения.
Священнослужитель |
Хор |
- Диакон или священник:
1. — Рцем[10] вси от всея души и от всего помышления нашего рцем. 2. — Господи Вседержителю, Боже отец наших, молим Ти ся, услыши и помилуй. Этих двух прошений нет на вседневной вечерне и утрене всех видов (кроме утрени Великой субботы).
|
— Господи, помилуй (1 раз).
Поёт на каждое прошение.
|
3. — Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молим Ти ся, услыши и помилуй. 4. — Еще молимся о Святейшем Патриархе Московском (имя рек), и о Господине нашем Преосвященнейшем епископе (имярек) и о всей во Христе братии нашей. 5. — Еще молимся о Богохранимей стране нашей, властех и воинстве ея, да тихое и безмолвное житие поживем во всяком благочестии и чистоте. 6. — Еще молимся о блаженных и приснопамятных создателех святаго храма сего (аще во обители: святыя обители сея), и о всех преждепочивших отцех и братиях, зде лежащих и повсюду, православных. 7. — Еще молимся о милости, жизни, мире, здравии, спасении, посещении, прощении и оставлении грехов рабов Божиих, братии святаго храма сего (аще во обители: святыя обители сея). 8. — Еще молимся о плодоносящих и добродеющих во святем и всечестнем храме сем, труждающихся, поющих и предстоящих людех, ожидающих от Тебе великия и богатыя милости.
|
— Господи, помилуй (3 раза).
Поёт на каждое прошение.
|
- Священник даёт возглас.
На вечерне, утрене и литургии:
- Яко милостив и Человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно и во веки веков.
На молебне:
- Услыши ны Боже, спасителю наш, упование всех концев земли, и сущих в мори далече: и милостив, милостив буди, Владыко, о гресех наших, и помилуй ны. Милостив бо и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
|
— Аминь.
|
Просительная ектения
Эта ектения называется просительной, потому что в ней верующие преимущественно молят Бога о благах, временных и вечных. В основе её лежат прошения, оканчивающиеся словами «у Господа просим», после которых клирос поёт «Подай, Господи». Первые два прошения завершаются клиросом обычным образом: «Господи, помилуй», — а последнее словами «Тебе, Господи».
Просительная ектения присутствует в следующих православных богослужениях:
Набор прошений ектении на вечерне и утрене различается в двух словах (буквально). Различаются также возгласы. Особенности просительной ектении на литургии бо́лее сложны и рассмотрены в следующем разделе. Ниже приведена таблица прошений на вечерне. Поправки для просительной ектении на утрени содержатся во всплывающих подсказках выделенных слов.
Таблица 4. Просительная ектения на вечерне.
Священнослужитель |
Хор |
- Диакон или священник:
1. — Исполним вечернюю молитву нашу Господеви.
Здесь на литургии вставляются дополнительные прошения (см. ниже).
2. — Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
|
— Господи, помилуй.
Поёт на каждое прошение.
|
3. — Вечера всего совершенна, свята, мирна и безгрешна у Господа просим. 4. — Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших, у Господа просим. 5. — Прощения и оставления грехов и прегрешений наших у Господа просим. 6. — Добрых и полезных душам нашим и мира мирови у Господа просим. 7. — Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати у Господа просим. 8. — Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны и добраго ответа на Страшнем Судищи Христове просим.
|
— Подай, Господи.
Поёт на каждое прошение.
|
9. — Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
|
— Тебе, Господи.
|
- Священник даёт возглас.
На вечерне:
- Яко благ и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
На утрене:
- Яко Бог милости, и щедрот, и человеколюбия еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
|
— Аминь.
|
Ектении на литургии
Особенности просительной ектении на литургиях трёх видов
Две просительные ектении на литургии Иоанна Златоуста, две на литургии Василия Великого и одна просительная ектения литургии Преждеосвященных Даров (состоящая из видоизменённых прошений 1‑й и 2‑й просительных ектений обычной литургии) имеют дополнительные прошения. Основа же просительной ектении остаётся постоянной. В следующей таблице стандартные прошения просительной ектении для удобства сравнения затенены (серым цветом). Также для удобства понимания ектения на литургии Преждеосвященных Даров разбита на 2 логические части, столбец «Хор» опущен.
Таблица 4a. Просительная ектения на литургии
Иоанна Златоуста и Василия Великого |
Преждеосвященных Даров |
Приготовление к принесению бескровной жертвы.
Ектения просительная 1-я. После великого входа.
Священнослужитель |
Хор |
1. — Испо́лним молитву нашу Господеви. 2. — О предложе́нных Честны́х Даре́х Господу помолимся. 3. — О святем храме сем и с верою, благоговением и страхом Божиим входящих в онь Господу помолимся. 4. — О избавитися нам от всякия скорби, гнева и ну́жды Господу помолимся. 5. — Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
|
— Господи, помилуй.
Поёт на каждое прошение.
|
6. — Дне всего совершенна, свя́та, мирна и безгрешна у Господа просим. 7. — Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших у Господа просим. 8. — Прощения и оставления грехов и прегрешений наших у Господа просим. 9. — Добрых и полезных душам нашим и мира мирови у Господа просим. 10. — Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати у Господа просим. 11. — Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны и добраго ответа на Страшнем cудищи Христове просим.
|
— Подай, Господи.
Поёт на каждое прошение.
|
12. — Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную, Славную Владычицу нашу Богородицу и Приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
|
— Тебе, Господи.
|
- Священник даёт возглас:
— Щедро́тами Единородного Сына Твоего, с Нимже благословен еси, со Пресвятым, и Благим, и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.
|
— Аминь.
|
|
После великого входа.
Первая часть ектении.
Священнослужитель |
1. — Испо́лним вечернюю молитву нашу Господеви. 2. — О предложе́нных и Преждеосвяще́нных Честны́х Даре́х Господу помолимся.
3. — …
Продолжение ектении см. ниже в этом столбце.
|
Евхаристический канон здесь отсутствует, поэтому дальше сразу идут прошения о приготовлении к причащению.
|
Ектения просительная 2-я. После пения «Достойно есть» или задостойника.
Приготовление молящихся к причащению.
Священнослужитель |
Хор |
1. — Вся святыя помяну́вше, паки и паки миром Господу помолимся. 2. — О принесе́нных и освяще́нных Честны́х Даре́х Господу помолимся. 3. — Яко да Человеколюбец Бог наш, приемь я[11] во святый, и пренебесный, и мысленный Свой Жертвенник, в воню́[12] благоухания духовнаго, возниспо́слет нам Божественную благодать и дар Святаго Духа, помолимся. 4. — О избавитися нам от всякия скорби, гнева и ну́жды Господу помолимся. 5. — Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
|
— Господи, помилуй.
Поёт на каждое прошение.
|
6. — Дне всего совершенна, свя́та, мирна и безгрешна у Господа просим. 7. — Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших у Господа просим. 8. — Прощения и оставления грехов и прегрешений наших у Господа просим. 9. — Добрых и полезных душам нашим и мира мирови у Господа просим. 10. — Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати у Господа просим. 11. — Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны и добраго ответа на Страшнем cудищи Христове просим.
|
— Подай, Господи.
Поёт на каждое прошение.
|
12. — Соединение веры и причастие Святаго Духа испросивше, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
|
— Тебе, Господи.
|
- Священник даёт возглас:
— И сподоби нас, Владыко, со дерзновением, неосужденно смети призывати Тебе, Небеснаго Бога, Отца, и глаголати:
|
— Отче наш…
|
|
Эта часть полностью совпадает с соответствующими прошениями 2‑й просительной (слева).
Продолжение ектении.
Священнослужитель |
3. — Как в 2-й просительной (столбец слева)
4. — см. слева
5. — см. слева
|
6. — Вечера всего совершенна, свя́та, мирна и безгрешна у Господа просим. 7. — см. слева
8. — см. слева
9. — см. слева
10. — см. слева
11. — см. слева
|
12. — см. слева
|
Возглас священника тот же. |
По окончании поётся «Отче наш».
|
Ектения об оглаше́нных
Возглашается на каждой литургии, в конце так называемой литургии оглашенных (после чтения Евангелия и сугубой ектении).
Таблица 5. Ектения об оглашенных
Священнослужитель |
Хор |
1. — Помолитеся, оглашеннии, Го́сподеви. 2. — Ве́рнии, о оглашенных помолимся, да Господь помилует их. 3. — Огласи́т их словом истины. 4. — Откры́ет им Евангелие правды. 5. — Соедини́т их Святей Своей Соборней и Апостольстей Церкви. 6. — Спаси, помилуй, заступи и сохрани их, Боже, Твоею благодатию.
|
— Господи, помилуй.
Поёт на каждое прошение.
|
7. — Оглашеннии, главы ваша Господеви приклоните.
|
— Тебе, Господи.
|
- Священник даёт возглас:
— Да и тии с нами славят пречестное и великолепое имя Твое, Отца, и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.
|
— Аминь.
|
- В завершение диакон возглашает:
— Елицы ко оглашении, изыди́те; оглашеннии, изыдите; елицы оглашеннии, изыдите. Да никто от оглашенных, елицы вернии, паки и паки миром Господу помолимся.
|
— Господи помилуй.
|
Ектения о готовящихся ко Крещению
Следует сразу после ектении об оглашенных на литургии Преждеосвященных Даров, начиная со среды Крестопоклонной (4‑й) седмицы Великого поста.
Таблица 6. Ектения об готовящихся ко Крещению
Священнослужитель |
Хор |
1. — Елицы оглашеннии, изыдите; оглашеннии, изыдите; елицы ко Просвещению, изыдите; помолитеся, иже ко Просвещению. 2. — Ве́рнии, о иже ко святому Просвещению готовящихся братиях и спасении их, Господу помолимся. 3. — Яко да Господь Бог наш утвердит их и укрепит. 4. — Просветит их просвещением разума и благочестия. 5. — Сподобит их во время благопотребно бани пакибытия, оставления грехов и одежди нетления. 6. — Породит их водою и духом. 7. — Да́рует им совершение веры. 8. — Сопричтет их святому Своему и избра́нному стаду. 9. — Спаси, помилуй, заступи и сохрани их, Боже, Твоею благодатию.
|
— Господи, помилуй.
Поёт на каждое прошение.
|
10. — Иже ко Просвещению, главы ваша Господеви приклони́те.
|
— Тебе, Господи.
|
- Священник даёт возглас:
— Яко Ты еси Просвещение наше и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
|
— Аминь.
|
- В завершение диакон возглашает:
— Елицы ко Просвещению, изыди́те; иже ко Просвещению, изыдите; елицы оглашеннии, изыдите. Да никто от оглашенных, елицы вернии, паки и паки миром Господу помолимся.
|
— Господи помилуй.
|
Ектения заупокойная (о усопших)
Совершается во все дни церковного года (кроме воскресных дней, двунадесятых и храмовых праздников) после сугубой ектении на литургии, при открытых царских вратах, обычно с кадилом в руке возглашающего священнослужителя. Совершается также на отдельных заупокойных службах.
Таблица 7. Ектения о усопших
Священнослужитель |
Хор |
Всплывающие подсказки указывают на видоизменение прошений в случае моления об одном/одной усопшей
1. — Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, мóлим Ти ся, услыши и помилуй. 2. — Еще молимся о упокоении душ усопших раб Божиих (имярек) и о еже проститися им всякому прегрешению, вольному же и невольному. 3. — Яко да Господь Бог учинит ду́ши их, иде́же праведнии упокоя́ются.
|
— Господи, помилуй (3 раза).
Поёт на каждое прошение.
|
4. — Милости Божия, Царства Небеснаго и оставления грехов их у Христа, Безсмертнаго Царя и Бога нашего, просим.
|
— Подай, Господи.
|
5. — Господу помолимся.
|
— Господи, помилуй.
|
- Священник по окончании молитвы об усопших даёт возглас:
— Яко Ты еси Воскресение и живот, и покой усопших раб Твоих (имярек), Христе Боже наш, и Тебе славу возсылáем, со Безначальным Твоим Отцем, и Пресвятым, и Благим, и Животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.
|
— Аминь.
|
Примечания
- ↑ Ектения // Православная энциклопедия. Том XVIII. — М. : Церковно-научный центр «Православная энциклопедия», 2009. — С. 248-251. — 752 с. — 39000 экз. — ISBN 978-5-89572-032-5
- ↑ За редкими исключениями, например, на литургии на 2-й просительной ектении вместо «Аминь!» после возгласа священника по смыслу поётся «Отче наш».
- ↑ В церковнославянском написание «мир» и всех производных от него обозначало спокойствие, в отличие от слова «мiр», то есть общество людей. Здесь речь идёт о мире как о спокойствии. «Миром» значит «в тишине и спокойствии духа».
- ↑ Здесь и далее форма прошения о предстоятеле церкви приведена по форме, используемой в Русской православной церкви с 1917 г.
- ↑ Деревня, село (ц.-слав.).
- Русская церковь и русская революция. Гайда Ф. // Православие.ru
- ↑ Из служебника 1901 года.
- ↑ на Пасхальной утрене читается после каждой песни канона
- ↑ Снова и снова (ц.-слав.).
- ↑ Здесь: воззовем (ц.-слав.).
- ↑ Их (ц.-слав.).
- ↑ Запах (ц.-слав., в переносном смысле).
Литература
- Богослужение православной церкви (репринтное издание 1912 года). — М.: Даръ, 2005.
- Настольная книга священнослужителя. — М.: Издательский Совет РПЦ, 1992.